Marc Saxer írása eredetileg a Social Europe oldalán jelent meg 2017. március 31-én.
Trump, Brexit, Le Pen. A jobboldali populizmus előretörése felborítja a liberális rendet. A progresszívek ugyanakkor nem elég erősek ahhoz, hogy visszafogják a globális kapitalizmust, megdöntsék a neoliberális hegemóniát, és hogy visszaverjék a populisták okozta kihívásokat. Három területen kell munkához látnunk, ha meg akarjuk védeni a demokráciát: egy új gazdasági modell, egy új identitási narratíva és egy új megközelítés a kihívások kezelésére.
A humánus gazdaság
Amióta a második ipari forradalom lecsengett, a globális kapitalizmus keresleti válsággal néz szembe. Ha most arra gondolsz, hogy csak arra van szükség, hogy megállítsuk a megszorításokat, akkor gondold újra. Az utóbbi évtizedek során a fejlett gazdaságok mesterségesen létrehozott kereslet által maradtak életbe. Ez azt jelenti, hogy elhibázott egy keynesiánus újjáéledést várni.
Ugyancsak nem várhatjuk, hogy a digitális forradalom visszatérjen a fordizmushoz. Kérdéses, hogy miként fogja érinteni világunkat az új megélhetési formák kialakulása, amelyek a digitális automatizálás miatt elvesztett munkahelyek miatt jönnek létre. Ha a munka nélküli világ disztópikus víziója nem is jön létre, a munkások csökkenő fogyasztási ereje nem táplálhatja többé a növekedést. Ez azt jelenti, hogy a háború utáni szociáldemokrata kompromisszum a tőke és munka között már nem jelenthet megoldást.
A digitális korban, a progresszíveknek a humánus gazdaságot kell felépíteniük. A humánus gazdaság az embereket helyezi a központba. Ez azt jelenti, hogy az egészségügyre, társadalmi biztosításra és a közjavakra szánt szociális kiadásokat elfojtó neoliberális paradigmát vissza kell fordítani. Annak érdekében, hogy megfelelő megélhetési lehetőségeket teremtsünk, a döntéshozóknak három dolgot kell teljesíteniük:
- Meg kell menteni a régi munkákat a digitális automatizálás lelassításával. Különböző szabályozó eszközökkel, mint például a robot adó, a küzdelmet kiegyenlíthetjük az emberi munkaerő számára, és így a munka ésszerűsítése késleltethető, míg ki nem alakulnak új megélhetési formák a humánus gazdaságban. Igazságos feltételek mellett, az alacsony képzettségű munkaerőre továbbra is szükség lesz nehezen automatizálható munkák elvégzésére, különösképpen az olyan munkák esetében, amelyek jelentős motorikus képességeket igényelnek.
- Új munkahelyeket kell létrehozni a digitális gazdaság központjában. A humánus gazdaság nem utasítja el a digitális forradalmat, ellenkezőleg, üdvözli a temérdek új technológiai lehetőséget. A munka világában például, a koszos, veszélyes, fizikailag megterhelő és a kognitív szempontból kábító feladatok automatizálása növelheti a munkabiztonságot és elégedettséget. A robotokkal való együttes feladatvégzés a képesítések és készségek fokozását igényli és így, magas képesítésű munkahelyek hozhatok létre.
- Fellendíteni a humánus gazdaságot. Az emberek kiválóak a kommunikációban, a szociális interakciókban, a kreativitásban és innovációban, tapasztalatban és döntéshozatalban, vezetésben és előrelátásban, a rugalmasságban és a tanulásban. Olyan feltételek nyújtása, amelyek mellett ezek a talentumok a legjobban kihasználhatók jelentik a humánus gazdaság iparpolitikáját.
A humánus gazdaság középpontjában az emberek igényei és szükségletei állnak. Azonban ahhoz, hogy olyan megélhetési formákat teremtsünk, ahol kielégülnek ezek a szükségletek, szükséges az ösztönző és díjazási rendszer átalakítása. Nézzük meg a gondozással kapcsolatos (care work) munkák gazdaságát! Munkahelyek milliót lehetne itt létrehozni. Azonban jelenleg a gondozói feladatokat elsősorban családos nők hajtják végre, és jelentősen alulfizetettek. A változás létrejöttéhez erős politikai fellépés szükséges, hogy kezelni tudjuk a fellépő gazdasági, szociális és kulturális kihívásokat.
Átalakító platform politika
Ki hajthatja végre ezeket a súlyos reformokat? A bürokratikus és hierarchikus politikai pártok és szakszervezetek nehezen tudnak érvényesülni a decentralizált és differenciált digitális társadalomban. A társadalmi mozgalmak ugyanakkor sokszor szétaprózódottak, megosztottak és nem hatékonyak.
A változás érdekében a haladó szellemű progresszíveknek egy széles társadalmi szövetséget kell létrehozniuk. Azonban közismerten nehéz közös platformot létrehozni különböző érdekeltségű társadalmi csoportok között. A különböző politikák vegyes mixe már nem elegendőek a továbbiakban. Ami most kell az egy új hang, narratíva, ami elmondja, hogy mi történik, és hogy mit kell tenni. Egy jó narratíva egy közös identitást teremt és a társadalmi csoportok széles körét kapcsolja össze egy jobb jövő építésének érdekében.
A baloldali populisták a nép és az „establishment” közötti ellentét kiélezésével akarnak széleskörű szövetségeket létrehozni. Ugyanakkor 99%-uk esetében nem sok közös dolgot találunk közöttük. Éppen ezért szeretnék visszavenni a „Nemzet” identitási hívószót a jobboldaltól. Ugyanakkor a korai tapasztalatok azt mutatják, hogy bár ez tényleg hozhat új szövetségeseket, egyidejűleg azonban rombolja az internacionális alapot is.
Progresszív patriotizmus
A baloldali nacionalizmus helyett egy progresszív patriotizmus lehet a megoldás. Ugyanakkor kiélezett viták tárgyát képzi, hogy egy ilyen progresszív hazaszeretet hogy nézzen ki pontosan.
Az identitással kapcsolatos vitákat különösen nehéz kezelni, hiszen gyakran súlyosabb társadalmi konfliktusokkal vegyülnek. Vegyük például a bevándorlásról szóló elburjánzott vitákat. A bevándorlás az identitással, elosztással és szuverenitással kapcsolatos konfliktusok szimbolikus kristályosodási pontjává vált. A félelem és a harag táptalajt nyújt a jobboldali populista fellendülésnek. A jobboldali populisták vonzó identitási támaszpontot nyújtanak mindazoknak, akik félnek a társadalmi hanyatlástól és a globalizáció vad hullámai között sodrodnak. Annak érdekében, hogy megvédjük a demokráciát a fenyegető tekintélyelvűségtől a progresszíveknek menedéket kell nyújtaniuk azoknak, akik elveszettnek érzik magukat a változás sűrűjében. Ehhez azonban érzékeny témák széles spektrumával szükséges foglalkozni. Hogyan oldjuk fel a sokszínűség és a szolidaritás között húzódó ellentéteket? Hol vannak a politika és a szolidaritás határai és az újraosztás alapjai?
Hogy nézne ki tehát egy progresszív patriotizmus? Ami a hazaszeretetet progresszívé teszi az az a keretrendszer, ahogy a kapcsolódás és biztonság alapvető emberi szükségleteket kezeljük. George Lakoff nyelvész két ilyen keretrendszert fogalmaz meg: a tekintélyelvű „Szigorú Apát”, ami a fegyelmet és az önállóságot hangsúlyozza és a progresszív „Gondoskodó Szülőt”, ami az empátiát és a mások irányába érzett felelősséget értékeli. A progresszív patriotizmus lényege a közös jóhoz való hozzájárulás felelőssége. Cserébe a szolidáris társadalom biztosítja a támogatást és a közösséghez való érzést. A mások iránti törődést, egymás védelmezését külső és belső fenyegetésektől, a büszkeség progresszív forrásaként kell hangsúlyozni. Ez az, amire Mark Lilla politológus is gondol, amikor arról beszél, hogy „állampolgárok nemzete, akik egyek ebben és egymást segítik”. Ahogy azt Michael Lerner megfogalmazza, a progresszív patriotizmusnak fel kell ismernie a kapcsolódás és a biztonság alapvető emberi szükségleteit és el kell ítélnie azokat az intézményeket, amelyek támadják ezeket, és küzdenie kell az elégedettség növeléséhez szükséges változásokért.
A szerző a Friedrich Ebert Alapítvány indiai ügyekért felelős szervezetének igazgatója.