Pulai András, intézetünk igazgatójának írása eredetileg Facebookon jelent meg 2020. március 14-én.
A digitális közoktatás sikere sok tényezőtől függ. A tanárok, a diákok, a szülők hozzáállásától, a rendelkezésre álló fizikai infrastruktúrától, a kialakított gyakorlatoktól, a rendelkezésre álló digitális tananyagtól és a kormányzati szándéktól.
Ez utóbbiban az elmúlt pár órában 180 fokos fordulat volt, de felmerül a kérdés, hogy 48 óra elég-e kb másfél millió főt érintő alrendszer (amiből 1.2 millió a diák) átállítására.
Ennek a megítéléséhez a 2018-ban végzett és 2019 márciusában publikált EU-s felmérés adja a legfrissebb támpontot. Több tucatnyi alapadat hozzáférhető itt.
Hadd emeljek ki pár adatot. (Mindegyik ábrán általános iskola = felső, középiskola = alsó ábra.)
1) A digitálisan magas szinten csatlakozó iskolák aránya bőven 20% alatt van mind az általános, mind a középoktatásban. Ezzel mindkét iskolatípusban egyértelműen az EU átlag alatt vagyunk, a 23. helyen állunk a vizsgált országok körében.
2) Fontos szempont az oktatás digitális intenzitása, azaz, hogy hány órát tartanak tanárok digitálisan. Ebben általános iskolában az utolsó előtti helyen áll Magyarország, középiskolában pedig az utolsó helyen.
3) A digitálisan aktív, magabiztos, és támogatott tanárok aránya szintén az EU átlag alatti mindkét iskolatípusban, bár itt kisebb a lemaradásunk mégis az utolsó harmadban vagyunk. Így is 20 százalék alatt van a digitális világban könnyedén eligazodó tanárok aránya. (Hasonló a helyzet egyébként a diákok esetében is.)
4) Iskolai digitális tananyagok és bevett tanítási gyakorlatok terén szintén az utolsó harmadban vagyunk. A hazai általános- és középiskolák kevesebb mint 10 százalékban van jelen magas szinten a digitális tananyag és alkalmazott gyakorlat.
És persze ezek az országos átlagot mutató számok, amelyek hatalmas regionális eltéréseket takarhatnak el. Lehetnek majdnem teljesen digitális (általában nagyvárosi) iskolák, és a technológiát nem használó (általában kistelepülési) iskolák is.
Sok más tényező is fontos a digitális oktatás sikeréhez, sajnos nem túl jó a kiinduló helyzetünk. Persze egy ilyen helyzet – ha úgy tetszik, kényszer -, mint ami előállt sokat tud változtatni a kialakult rutinokon.
További EU-s összehasonlító adatok, és a magyar összefoglaló jelentés itt található: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/2nd-survey-schools-ict-education