Forgács Imre, intézetünk tanácsadó testületi tagjának írása a nepszava.hu-n jelent meg 2021. április 10-én.
Egy formálódó német-francia-olasz trió így akár a járvány utáni helyreállítás motorja is lehet.
Jerome K. Jerome híres regényében három jóbarát a Temzén fölfelé haladva akar Kingstonból Oxfordba eljutni. Útjuk során rengeteg kalandban van részük: mindenekelőtt meg kell tanulniuk, hogy az árral szemben meglehetősen nehéz evezni. Angela Merkel, Emmanuel Macron és Mario Draghi mostani próbatétele hasonló: az európai gazdaságot kellene egy új – ráadásul fenntartható – növekedési pályára állítani. A járvány által okozott visszaesésre a II. világháború óta nem volt példa. Az Európai Unióban az idén februárban 16 millió volt a munkanélküliek száma, miután a gazdaság 2020-ban átlagosan 6,3 százalékkal zsugorodott. Németország még viszonylag jól teljesített: itt a visszaesés „csak” 5 százalékos volt. Franciaország GDP-je viszont 8,2 százalékkal csökkent, Olaszország pedig rekordokat döntött azzal, hogy elérte a mínusz 8,9 százalékos szintet.
Nem mondható, hogy a méltatásról szólna Angela Merkel utolsó kancellári éve. A CDU elsősorban a járványadatok miatt gyengül, erre utalnak a márciusi tartományi választási eredmények. Emellett a kormányfőnek egy előkészítetlen döntésért (húsvéti zárás) is vállalnia kellett a felelősséget. Merkel azonban ettől még Európa legújabb kori történelmének meghatározó alakja, és a krónikaírók biztosan pozitívnak látják majd a mérleget. Ugyanakkor nem fogják elhallgatni azt sem, amiben nagy a személyes felelőssége: a Néppárt a magyar miniszterelnök európai ámokfutását jó tíz évig, egészen mostanáig tűrte.
A német-francia tandem is részese az új kezdeményezésnek, amelyben 23 állam és a WHO járványügyekben globális összefogást sürget. Macron, az egyik aláíró igazi „eurofil”, de a vírus és a gazdasági bajok mostanában kevés európai szárnyalást engednek. Angela Merkel tavalyi irányváltása érdekében – ennek ellenére – sokat tett. A 750 milliárd eurós alap (Next Generation EU) és az eurókötvény elsősorban a tandem történelmi érdeme. A francia elnök emellett Draghi személyében komoly szövetségesre is szert tehet. Reménykeltő, hogy az új olasz miniszterelnök első hivatalos útja éppen Párizsba vezetett. A Tanács soros elnöki tisztségét egyébként 2022-ben először a franciák töltik be. Egy formálódó német-francia-olasz trió így akár a járvány utáni helyreállítás motorja is lehet.
Nem mondható, hogy a méltatásról szólna Angela Merkel utolsó kancellári éve. A CDU elsősorban a járványadatok miatt gyengül, erre utalnak a márciusi tartományi választási eredmények. Emellett a kormányfőnek egy előkészítetlen döntésért (húsvéti zárás) is vállalnia kellett a felelősséget. Merkel azonban ettől még Európa legújabb kori történelmének meghatározó alakja, és a krónikaírók biztosan pozitívnak látják majd a mérleget. Ugyanakkor nem fogják elhallgatni azt sem, amiben nagy a személyes felelőssége: a Néppárt a magyar miniszterelnök európai ámokfutását jó tíz évig, egészen mostanáig tűrte.
A német-francia tandem is részese az új kezdeményezésnek, amelyben 23 állam és a WHO járványügyekben globális összefogást sürget. Macron, az egyik aláíró igazi „eurofil”, de a vírus és a gazdasági bajok mostanában kevés európai szárnyalást engednek. Angela Merkel tavalyi irányváltása érdekében – ennek ellenére – sokat tett. A 750 milliárd eurós alap (Next Generation EU) és az eurókötvény elsősorban a tandem történelmi érdeme. A francia elnök emellett Draghi személyében komoly szövetségesre is szert tehet. Reménykeltő, hogy az új olasz miniszterelnök első hivatalos útja éppen Párizsba vezetett. A Tanács soros elnöki tisztségét egyébként 2022-ben először a franciák töltik be. Egy formálódó német-francia-olasz trió így akár a járvány utáni helyreállítás motorja is lehet.
Merkel hagyatéka
A francia-német kapcsolatok az integráció történetében mindig is különleges jelentőséggel bírtak. Az 1951-ben létrejött Európai Szén- és Acélközösség – kis túlzással – alig volt több, mint egy szellemes francia ötlet. A hadiipar két kulcságazatának közösségi szintre emelése ugyanis a német fegyverkezést is ellenőrző közös közigazgatást eredményezett. A német gazdasági csoda jórészt arra épült, hogy Bonnban elfogadták az új világhatalmi realitásokat és a hatékony szociális piacgazdaság kiépítésével – évtizedekre szólóan – kárpótolták magukat. Ismert, hogy a francia-német együttműködés korábbi csúcspontját az 1992-es Kohl-Mitterrand paktummal érte el. A közös valuta bevezetését főleg a franciák szorgalmazták, Németország újraegyesítése viszont csak Párizs támogatásával volt lehetséges. Ekkor dőlt el, hogy azok az államok lehetnek az euróövezet tagjai, amelyek kormányai megfelelnek a szigorú maastrichti pénzügyi követelményeknek. Egyszerűbben szólva: a nemzeti valuta, a márka feladásáért a németek európai ellentételezést kértek. A közös euróárfolyam pedig azóta is szilárd alapja az exportorientált gazdaságuk sikereinek.
Angela Merkelt nem véletlenül tartják Helmut Kohl politikai örökösének: az ő „történelmi kompromisszuma” is a pénzügyekről szól. Merkel 2020 nyaráig nem akarta, hogy a déliek (olaszok, spanyolok) a súlyos gondjaikat az Európai Unió által garantált és a piaci feltételeknél kedvezőbb kamatozású hitelekkel oldják meg. A Next Generation EU elfogadása – egy sok évtizedes német dogma feladása – fontos döntés, bár azt minden tagállamnak meg kell erősítenie. A német Alkotmánybíróság március 26-án leállította a jogszabály ratifikálását, miután az AfD indítványában erre kérte. Bízzunk abban, hogy az ítéletet azért nem a szélsőjobboldal fogja sugalmazni a karlsruhei testületnek.
A merkeli hagyaték elsősorban az európai szolidaritásról szól. Talán a kancellár is látja, hogy 2015-ben a menekültek tömeges befogadásával (Willkommenskultur) gazdaságilag és közigazgatásilag egyaránt megoldhatatlan feladatra vállalkozott. A hírek szerint Lampedusa szigetén már Mario Draghi kormányának is birkóznia kell a súlyos problémával, pedig csak néhány hete, hogy – politikai kompromisszumok árán – megalakulhatott. Látnunk kell, hogy a gyorsan globalizálódó és kettészakadó világ egyre nagyobb tömegeket taszít a teljes létbizonytalanságba. A „menekült-ügynek” ezért az országok (régiók) közötti elosztási viszonyok megváltoztatása nélkül nincs igazi megoldása. Az viszont biztos, hogy Merkel után a primitív és embertelen migránsozás nem lehet a civilizált Európa válasza.
Angela Merkelt nem véletlenül tartják Helmut Kohl politikai örökösének: az ő „történelmi kompromisszuma” is a pénzügyekről szól. Merkel 2020 nyaráig nem akarta, hogy a déliek (olaszok, spanyolok) a súlyos gondjaikat az Európai Unió által garantált és a piaci feltételeknél kedvezőbb kamatozású hitelekkel oldják meg. A Next Generation EU elfogadása – egy sok évtizedes német dogma feladása – fontos döntés, bár azt minden tagállamnak meg kell erősítenie. A német Alkotmánybíróság március 26-án leállította a jogszabály ratifikálását, miután az AfD indítványában erre kérte. Bízzunk abban, hogy az ítéletet azért nem a szélsőjobboldal fogja sugalmazni a karlsruhei testületnek.
A merkeli hagyaték elsősorban az európai szolidaritásról szól. Talán a kancellár is látja, hogy 2015-ben a menekültek tömeges befogadásával (Willkommenskultur) gazdaságilag és közigazgatásilag egyaránt megoldhatatlan feladatra vállalkozott. A hírek szerint Lampedusa szigetén már Mario Draghi kormányának is birkóznia kell a súlyos problémával, pedig csak néhány hete, hogy – politikai kompromisszumok árán – megalakulhatott. Látnunk kell, hogy a gyorsan globalizálódó és kettészakadó világ egyre nagyobb tömegeket taszít a teljes létbizonytalanságba. A „menekült-ügynek” ezért az országok (régiók) közötti elosztási viszonyok megváltoztatása nélkül nincs igazi megoldása. Az viszont biztos, hogy Merkel után a primitív és embertelen migránsozás nem lehet a civilizált Európa válasza.
Macron, az eurofil
Sokan emlékeznek még Macron 2017-es grandiózus belépőjére, amikor „a szuverén, egyesült és demokratikus Európát” új alapokra akarta helyezni. A Financial Times akkori értékelése szerint francia elnök az euró bevezetése óta nem mondott hasonlóan elkötelezett, integrációpárti beszédet. A két tucat konkrét javaslat jelentősen átrendezte volna az uniós kereteket. A gazdasági elképzelések különösen radikálisak voltak: az euróövezetben például a valódi szövetségi állam (vagyis a föderáció) lehetne a megfelelő működési forma. A pénzügyekről szóló javaslattal egyértelműen Berlinnek üzent, miután Macron ekkor érvelt először a közös adósságvállalás (kötvénykibocsátás) mellett. A németek által állandóan követelt pénzügyi fegyelem szerinte öncél, ami sehova nem vezet. Az ilyen és hasonló egykori felvetések 2021-ben, a járvány második évében már-már látnoki erejűnek tűnnek. Macron jövendölésében a nagyobb uniós költségvetésre például azért van szükség, hogy – válságok idején – a túléléshez szükséges forrásokhoz könnyebben hozzájussanak a kevésbé fejlett „déliek”.
Mint utaltunk rá, Franciaország mostanában maga is rászorul az összefogásra és az uniós segítségre. A 2021-es márciusi adatok szerint – a heti új fertőzöttek számát tekintve – a spanyolokat és az olaszokat is megelőzik. A nyitási próbálkozások eddig náluk sem jártak sok sikerrel, és a francia gazdaságot is nagy állami tőkeinjekciókkal igyekeznek a felszínen tartani. A kibocsátás drámai csökkenése mellett az államadósság már tavaly szeptemberben rekordméretűre emelkedett, és elérte a 114 százalékos GDP-arányos szintet. A francia fiatalok egy részének már a napi élelmiszer-vásárlás is gondot okoz. Ráadásul külön tehertétel, hogy a felelőtlen brit kilépés okozta zűrzavaros helyzetet is kezelniük kellene. Köztudott, hogy Franciaország földrajzi helyzeténél fogva az Egyesült Királyság és a kontinens közötti áruforgalom egyik legfontosabb kapuja. Így a Brexit-szerződéssel visszaállított és meglehetősen költséges vámellenőrzés „beüzemelése” is jórészt a francia hatóságok feladata.
Macron eddigi hivatali ideje láthatóvá tette, hogy a nagy ékesszólással előadott stratégiai elképzelések – igazságtartalmuk ellenére – önmagukban nem elegendőek. Ahhoz, hogy a jelszavakból megvalósítható programok legyenek még az ENSZ Biztonsági Tanácsa állandó tagjának (atomhatalomnak) is politikai szövetségesekre és uniós intézményi háttérre van szüksége.
Mint utaltunk rá, Franciaország mostanában maga is rászorul az összefogásra és az uniós segítségre. A 2021-es márciusi adatok szerint – a heti új fertőzöttek számát tekintve – a spanyolokat és az olaszokat is megelőzik. A nyitási próbálkozások eddig náluk sem jártak sok sikerrel, és a francia gazdaságot is nagy állami tőkeinjekciókkal igyekeznek a felszínen tartani. A kibocsátás drámai csökkenése mellett az államadósság már tavaly szeptemberben rekordméretűre emelkedett, és elérte a 114 százalékos GDP-arányos szintet. A francia fiatalok egy részének már a napi élelmiszer-vásárlás is gondot okoz. Ráadásul külön tehertétel, hogy a felelőtlen brit kilépés okozta zűrzavaros helyzetet is kezelniük kellene. Köztudott, hogy Franciaország földrajzi helyzeténél fogva az Egyesült Királyság és a kontinens közötti áruforgalom egyik legfontosabb kapuja. Így a Brexit-szerződéssel visszaállított és meglehetősen költséges vámellenőrzés „beüzemelése” is jórészt a francia hatóságok feladata.
Macron eddigi hivatali ideje láthatóvá tette, hogy a nagy ékesszólással előadott stratégiai elképzelések – igazságtartalmuk ellenére – önmagukban nem elegendőek. Ahhoz, hogy a jelszavakból megvalósítható programok legyenek még az ENSZ Biztonsági Tanácsa állandó tagjának (atomhatalomnak) is politikai szövetségesekre és uniós intézményi háttérre van szüksége.
A Draghi-terv
Olaszország a többi tagállamhoz képest is drámai helyzetben van. Egyike a leginkább fertőzött nagyrégióknak, és a gazdasági bajok kezelését az anarchikus pártpolitika is akadályozza.
Salvini az európai populisták nagy reménysége, és folytatódik a balközép, amúgy kormánytényező Demokrata Párt – még Matteo Renzi által elkezdett – szétverése. Draghi miniszterelnök minden tapasztalatára és az európai szövetségesek aktív támogatására is szükség lesz ahhoz, hogy a nem mindennapi nehézségeken úrrá lehessen.
A már nyilvánosságra hozott gazdasági tervek (élénkítés, a középrétegeket támogató adóreform stb.) észszerűek. Olaszország a 209 milliárd eurós részesedésével egyike a helyreállítási alap legnagyobb kedvezményezettjeinek. Ha a fejlesztési pénzeket nem ellopják, vagy/és stadionokra költik, akkor esélye lehet a válságok idején már sokszor bevált „keynesiánus” keresletösztönzésnek. Kellő bizalom esetén a kormány erőfeszítéseit a lakossági megtakarítások elköltése, illetve befektetése is kiegészítheti, amelyek a járvány okozta lezárások miatt jó egy éve folyamatosan nőnek.
Az Európa-csónak legénysége ősszel változni fog. Az esélyesek közül bárki is lesz a német kancellár, már egyre kevésbé lehet Orbán állandó védelmezője. Az SPD és a Zöldek feljövőben, a CDU-CSU lehetséges jelöltje, Markus Söder pedig azt mondta, hogy a Néppártnak nem kell senkit tartóztatnia, s a Fidesz kilépésével igaza lett. Egyébként ő a közigazgatásban is jártas: a bajor kormányban fontos – többek között – pénzügyminiszteri tisztséget töltött be. Reménykedjünk, hogy a csónakban ülők egy irányba húznak. Így lenne rá esély, hogy – akár már a nyáron – békésebb vizeken hajózzanak.
Salvini az európai populisták nagy reménysége, és folytatódik a balközép, amúgy kormánytényező Demokrata Párt – még Matteo Renzi által elkezdett – szétverése. Draghi miniszterelnök minden tapasztalatára és az európai szövetségesek aktív támogatására is szükség lesz ahhoz, hogy a nem mindennapi nehézségeken úrrá lehessen.
A már nyilvánosságra hozott gazdasági tervek (élénkítés, a középrétegeket támogató adóreform stb.) észszerűek. Olaszország a 209 milliárd eurós részesedésével egyike a helyreállítási alap legnagyobb kedvezményezettjeinek. Ha a fejlesztési pénzeket nem ellopják, vagy/és stadionokra költik, akkor esélye lehet a válságok idején már sokszor bevált „keynesiánus” keresletösztönzésnek. Kellő bizalom esetén a kormány erőfeszítéseit a lakossági megtakarítások elköltése, illetve befektetése is kiegészítheti, amelyek a járvány okozta lezárások miatt jó egy éve folyamatosan nőnek.
Az Európa-csónak legénysége ősszel változni fog. Az esélyesek közül bárki is lesz a német kancellár, már egyre kevésbé lehet Orbán állandó védelmezője. Az SPD és a Zöldek feljövőben, a CDU-CSU lehetséges jelöltje, Markus Söder pedig azt mondta, hogy a Néppártnak nem kell senkit tartóztatnia, s a Fidesz kilépésével igaza lett. Egyébként ő a közigazgatásban is jártas: a bajor kormányban fontos – többek között – pénzügyminiszteri tisztséget töltött be. Reménykedjünk, hogy a csónakban ülők egy irányba húznak. Így lenne rá esély, hogy – akár már a nyáron – békésebb vizeken hajózzanak.