Andor László – intézetünk tanácsadó testületének elnökével – a Hírklikk újságírójával beszélgetett, amely eredetileg a hirklikk.hu-n jelent meg 2022. február 26-án.
Elvesztette Magyarország és Lengyelország a jogállamisági pert. Emmanuel Macron, francia államfő budapesti látogatásán nem vitatta, hogy a jogállamiság érzékeny kérdés, de szerinte a jogállamiság vége egyben az önkényuralom kezdete, ezért kell az uniónak visszatérítenie erről az útról azokat, akik eltávolodnak a demokratikus elvektől. Orbán Viktor ezt nem így látja. Nem tekinti létfontosságú kérdésnek, szerinte Magyarország politikai zsarolás áldozata lett, a bíróság a „föderális Európa” javára ítélt a tagállamok akarata helyett. Varga Judit igazságügyi miniszter még tovább ment: „az ítélet egy újabb nyomásgyakorlás hazánk ellen, mert a nyár folyamán elfogadtuk a gyermekvédelmi törvényünket”. Miről van szó valójában? – kérdeztük Andor László, korábbi uniós biztost, a Foundation for European Progressziv Studies főtitkárát, a Corvinus magántanárát.
A magyar kormány rendre arra hivatkozik, hogy a „jogállamiság” címén olyan dolgokat kérnek számon rajtunk Brüsszelben, amiket mindenki a maga szája íze szerint gondolhat. Korábbi uniós biztosként így látja?
Az unió vezetői abban valamennyien egyetértenek, hogy a jogállamiság a szerződéseink alapja, és ez sem korábban, sem most nem lehetett vita tárgya. Ha megkérdeznek valakit az EP-ben vagy a Bizottságban, mindenki ugyanazt feleli: a jogállamiság lényege, van-e kontroll a végrehajtó hatalom fölött? A törvény és jog egyformán vonatkozik-e mindenkire? Jogállami körülmények között az adott országban a végrehajtó hatalmat más hatalmi ágak és a társadalom hatékonyan kontrollálják. Ezzel szemben, az autokratikus rendszerben, amely felé Magyarország elcsúszott az elmúlt évtizedben, a végrehajtó hatalom feje irányítja azokat az intézményeket is, amelyeknek a végrehajtó hatalmat kellene ellenőrizniük. Működő demokráciában a végrehajtó hatalom birtokosa nem tud olyan intézkedéseket hozni, amelyek által magát leválthatatlanná teszi, s ha körülnézünk idehaza, Magyarországon szép számmal születhettek ilyen intézkedések. Ezekre az anomáliákra figyeltek fel Brüsszelben, s ezek váltották ki az elmúlt évtized számtalan kritikáját, vezettek el oda, hogy kidolgozzák az úgynevezett jogállamisági mechanizmust. A magyar politikai rendszer elfajulása nélkül nem lett volna szükség ilyen „újításra” az Európai Unióban.
A Fidesz közleményt adott ki, amelyben azt írták, valójában a gyermekvédelem miatt akarják megbüntetni Magyarországot. „Ezért indították az egész jogállamisági dzsihádot, ezért akarják megbélyegezni, elítélni hazánkat”. Valóban erről van szó?
Szó nincs az ítéletben ilyesmiről. A luxemburgi döntés az ország demokratikus működése felett tört pálcát, az úgynevezett gyermekvédelmi törvénynek pedig annyira nincs köze az Európai Bíróság verdiktjéhez, mint amennyire az említett törvénynek sincs köze magához a gyermekvédelemhez. Az sem kizárt, hogy az egész gyermekvédelmi sztorit pusztán a figyelem elterelésére találta ki a magyar kormány. Akik ezt a témát előhozták, azzal számoltak, hogy a valóban fontos dolgokról elterelik a figyelmet, dobnak egy gumicsontot a társadalmi vitáknak.
Ön hogyan látja, valójában szakmai vagy politikai ítélet született? Miről kellett a bíráknak dönteniük? A magyar kormány politikai irányvonaláról, vagy esetleg az unió jövőjéről?
Bírói ítélet született. Ezt minden jogállamban – és az EU szintjén is – elválasztják a pártpolitikától. A bíráknak arról kellett dönteniük, hogy a 2020-as költségvetési döntéssel elfogadott jogállami kritérium az uniós jog talaján áll-e, vagy sem? Azt mondták, igen. Ennyi. Nem érdemes semmi mást belemagyarázni, politikai bosszúra, gyermekvédelemre, dzsihádra, meg tudom is én mire hivatkozni.
Hogyan tovább? Mivel folytatódhat a huzakodás? Melyik uniós testület, fórum kezében lesz a döntés, hogy alkalmazzák-e Magyarország és Lengyelország ellen ezt a „fegyvert”?
A labda az Európai Bizottságnál van, amely azonban eddig is az időt húzta. Lengyelországról még a Juncker vezette testület idején mondták ki, hogy sérülnek a jogállamisági elvárások, de azóta sem történt gyakorlatilag semmi, Magyarország esetében csak az Európai Parlament fogalmazott meg ilyen kifogásokat. Az uniós döntéshozatal meglehetősen bonyolult, a végső döntést – a források visszatartását illetően – a bizottsági javaslat alapján a miniszterek Tanácsának kell majd kimondania. Tehát ebben a mezőben még bőven van tere az időhúzásnak. „Bevethető fegyvert” említett, de pontosítanom kell: ma még messze nem egyértelmű, hogy mi lesz az az új „fegyver”, amit a mechanizmus megenged majd, és aminek alkalmazására eddig nem lett volna módja a Bizottságnak. A források folyósítását eddig is fel lehetett függeszteni, de most annyiban változik a helyzet, hogy a döntés nem a Bizottságnál, hanem a Tanácsnál lesz, ami nem biztos, hogy előrelépés, ezzel ugyanis teret nyithatnak a döntés átpolitizálásának.
Korábban úgy tudtuk, hogy az uniós büntető eljárások gyenge pontja a „csiki csuki: a magyarok megvétózhatják a lengyeleket büntető szankciókat és a lengyelek a magyarok ellen hozott döntéseket. Most is így lesz?
Az új jogállami kritérium alkalmazásánál nincs helye vétónak.
Mikor és milyen folyamat révén kerülhet először sor a jogállamisági szankciókra?
Nem hiszem, hogy ezt meg lehet jósolni.
Folytatódnak az eljárások egy esetleges kormányváltás után is, vagy Brüsszelben megvárják, mire jut egy új vezetés a jogállamisági intézmények helyreállításával?
Még el sem kezdődtek az eljárások. Amikor majd elkezdődnek, akkor az indoklásból kiolvasható lesz, mivel számol a Bizottság a különböző forgatókönyvek esetén.
Gyakran megfordul ma is az unió brüsszeli központjában. Miről beszélnek a „házban”, ha a hivatalnokok között a magyarországi ügyek kerülnek szóba?
Brüsszelben nagyon sokféle ember él és dolgozik, ennek következtében az itteniek idegeit más-más magyarországi hírek borzolják. A probléma nem is az, hogy mit gondolnak a hivatalnokok egymás között, hanem az, hogy az európai uniós tagországok lakói mit gondolnak rólunk. Naponta tapasztalom, hogy a nyugat-európai társadalmat mélyen felháborítja, hogy az EU fejlesztési forrásait, az ő adójukból befolyt eurókat egy kleptokrata rezsim a saját maga felépítésére és fenntartására használja fel.